Speed-dating i naturvidenskabens navn

Lokale virksomheder inspirerer elever til at vælge naturvidenskab

Haldor Topsøe var vært ved en velbesøgt workshop den 9. marts og dannede dermed udgangspunkt for skole-virksomhedssamarbejdet i forbindelse med dette års Science Festival i uge 39. Ti virksomheder og ti skoler udviklede på workshoppen en række nye og spændende forslag til aktiviteter inden for science-fag som fysik, kemi, matematik, biologi, bioteknologi og IT.

Selve workshoppen var arrangeret som en speed dating-session med henblik på at skabe netværk og udveksle idéer til aktiviteter, der stimulerer interessen for naturvidenskab blandt børn og unge. Virksomhederne bød ind med naturvidenskabelige udfordringer i hverdagen, mens skolernes opgave især var at hjælpe virksomhederne med at identificere konkrete cases, som eleverne kan arbejde med på rette faglige niveau.

Workshoppen var et eksempel på, at det ikke bare er ingeniørvirksomheder, der kan byde ind med relevante naturvidenskabelige problemstillinger. Ifølge Magasin oplever stormagasinet også masser af relevante problemstillinger så som energiforbrug og håndtering af emballage.

Det samme gjorde sig gældende for Lyngby Boldklub, der på workshoppen fandt flere mulige aktiviteter inden for bl.a. ernæring, fysisk træning og søvn. De øvrige deltagende virksomheder var Novozymes, Microsoft, Emcon, Lyngby Boligselskab, Aquaporin, Geo, Danske Bank og Haldor Topsøe. Blandt skolerne deltog 6 folkeskoler og fire gymnasiale uddannelser.

Science Festival i Lyngby er udsprunget af Vidensbynetværket for Skole og Uddannelse og er en oplagt mulighed for lokale virksomheder til at inspirere elever til at vælge naturvidenskab og teknologi og dermed sikre fremtidig arbejdskraft.

Har man som virksomhed interesse i at deltage i Science Festival i Lyngby, så kontakt projektleder Mette Rønning Steffensen på mrs@vidensby.dk / tlf. 2237 3910.