RetailTech Lab – Fremtidens butik

Følg med i udviklingen af det nationale testlaboratorium RetailTech Lab i Lyngby Storcenter

12. maj 2021: Podcast – Branding i det fysiske rum
Branding i det fysiske rum har aldrig være mere relevant. I en ny podcast stiller KEA skarpt på DEAL-modellen – en guide til hvordan man kan skabe stærke brands i det fysiske rum. Gennem interviews med eksperter og best-in-class retail brands gør de os klogere på, hvordan man i fremtiden kan arbejde med branding i retail.

Lab Director, Kim Hein, giver i dette afsnit sine bud på hvad der skal til, hvis man skal overleve som fysisk retailer og det som fremtiden bringer. Find podcasten her.

27. april 2021: Forskningens Døgn – Design og teknologi i RetailTech Lab
I forbindelse med Forskningens Døgn i Kgs. Lyngby inviterede RetailTech lab i går til talks og rundvisning. Lab director Kim Hein fortalte om tankerne bag lab’et og de tech-løsninger, som pt. afprøves i lab’et. Vi havde også besøg af Zoles, som fortalte og demonstrerede deres 3D-printede indlægssåler. Yodaway og robotterne Freja og Maja var også på besøg og viste deres dansetrin samt fortalte om teknologien bag. Efterfølgende fik deltagere mulighed for at se og prøve nogle af tech-løsningerne og møde virksomhederne bag til stor begejstring for de fremmødte.

Hvis du er interesseret i at høre mere om RetailTech Lab og vores mange samarbejder med startups og tech-virksomheder, eller bare ønsker at blive inspireret i en bæredygtig og innovativ retning inden for retail – så kig forbi lab’et alle hverdage mellem kl. 11-17 eller hold øje med vores kommende pitch day-arrangementer her.

RetailTech Lab forskningens døgn

RetailTech Lab forskningens døgn

19. marts 2021
Se eller gense web-konferencen om Den unikke kundeoplevelse. En online konference arrangeret af Cphbusiness under projektet Retail Reinvented, som RetailTech Lab samarbejder med. Lab director, Kim Hein, gav et oplæg om, hvordan man skaber den gode indkøbsoplevelse på tværs af butikkens salgskanaler ved hjælp af nye teknologier. Det kan du se her:

4. marts 2021
Se eller gense webinaret om Hurtig digital udvikling på budget med Anders Gråbæk fra Validate Consult. Gå til nyhed.

24. februar 2021:
RetailTech Lab i Lyngby Storcenter holder stadig lukket, men læs mere om vores online arrangementer i Retailtech Lab og se mere til de tilknyttede startups og virksomheder her:

RetailTech Lab holder lukket op til jul.
RetailTech Lab har lukket fra lørdag den 12.december 2020 til søndag den 3. januar 2021 – vi kan dog træffes telefonisk og på mail fra hjemmekontoret.

14. december 2020: Det intelligente udstillingsvindue
ATEA har skabt en løsning til det intelligente udstillingsvindue. For at give en bedre 3D-effekt af det klassiske udstillingsvindue har man her skabt en anordning, der kan projektere produktvideoer op på intelligent glas. Glasset bliver periodevist transparent, så den fysiske udstilling bag glasset vil kunne ses. Intelligente udstillingsvinduer har dokumenteret effekt i at fange brugerens opmærksomhed og interesse i produktet. Læs mere om ATEA her. 


24. november 2020: Interaktivt spejl i prøverummet giver nye muligheder
Vi har fået opsat fremtidens prøverum i lab’et i samarbejde med Zafari Labels. Systemet hedder Magic Mirror (AdvanMirror), og er et produktanbefaling og krydssalgssystem til fashionbutikker. Det interaktive system bruger RFID-teknologi og en berøringsskærm integreret med et spejl for at forbedre kundeoplevelsen hos kunden i prøverummet. Udover at man som kunde kan bruge spejlet som normal refleksion, så kan man også se billeder af de produkter, man har med i prøverummet, detaljerede oplysninger om disse produkter og modtage produktanbefalinger direkte fra spejlet. Kig forbi lab’et og test de nye interaktive funktioner af.

10. november 2020:  Spotly er flyttet ind på én kvadratmeter i RetailTech Lab
Spotly er en online platform, hvor du kan leje og udleje plads ned til én kvadratmeter. På spotly.co kan du udleje alt fra en væg i en café eller en hylde i en butik til hele lokaler, eventhaller og studio spaces. Du kan leje spots for bare én enkelt dag. Spotly tager sig af papirarbejdet og betalingen. Retail har brug for nye koncepter for at holde sig relevant for sine kunder. Spotly gør det nemt for butikker at få spændende nyt indhold fra brands, kreative & webshops samtidig med, at de får en ekstra indtægt. Læs mere om Du kan læse mere om Spotly her.

28. oktober 2020: Bliv en del af RetailTech Labs borgerpanel
Vær med til at teste fremtidens teknologi. RetailTech Lab i Lyngby Storcenter søger deltagere til et borgerpanel, der skal være med til at teste fremtidens teknologiske løsninger til detailhandlen. Vi tester blandt andet ny teknologi, der skal forbedre købsoplevelsen for kunderne og teknologi, der kan forbedre butikkernes drift. Nogle teknologier vil særligt berøre kundeoplevelsen og her er det helt afgørende, at vi har nogle videbegærlige kunder, der vil hjælpe os med at teste de nye løsninger.

Vi søger derfor en gruppe nysgerrige og teknologi-interesserede borgere, der vil bruge en halv til en hel time om måneden på at deltage i en brugertest i RetailTech Lab. Hvis det kunne være noget for dig, så tilmeld dig via dette link. Vi udvælger herefter en repræsentativ gruppe af borgere til panelet. De udvalgte borgere vil blive inviteret til et informationsmøde i lab’et.

Vi overholder selvfølgelig myndighedernes krav og vil max. være 10 i lab’et ad gangen i alt, vi spritter af og bruger mundbind, så vi kan teste i trygge rammer.

13. oktober 2020: Tag på visuelt besøg i butikker
3D-Foto.dk har specialiseret sig i visuel markedsføring og sociale medier. De hjælper virksomheder med at bruge Google, LinkedIn og Facebook til at skabe mere forretning. Det gør de blandt andet ved at lave indendørs google streetview til butikker. Idéen bag er at skabe et større indblik i din butik. Det indebærer blandt andet en 360 graders fotoserie af din butik, som uploades i google maps.
Tag på visuelt besøg i RetailTech Lab.

9. oktober 2020:
Vi er i fuld gang med at sætte nye tech-løsninger op i RetailTech Lab. I denne omgang sætter vi fokus på kundeoplevelsen, og man kan derfor opleve robotter, magic mirror, RFID betalingsløsninger, indoor google streetview og meget mere.

23. september 2020: To nye startups er flyttet ind i RetailTech Lab
Service Lovers har udviklet en ny teknologi inden for realtids-kundetilfredshed. De har skabt nemme og hurtige in-store standere, der får kundernes umiddelbare vurdering og feedback, mens de er i butikken. Kunden kan give en bedømmelse af oplevelsen med et enkelt klik og uddybe gennem multiple-choice og yderligere kommentarer. Personlige anbefalinger kan gives via in-store standeren, hjemmesiden og deres app direkte til den enkelte frontline-medarbejder. Ledere, kolleger, kunder og andre brugere kan “like” og kommentere anbefalingerne, og dermed bidrage yderligere til en motiverende form for anerkendelse som personalet ikke har oplevet før. Læs mere om Service Lovers.

Porto Cork er en dansk virksomhed, der arbejder med kork. De har deres hovedkontor i Portugal, som er et verdens førende lande til at producere kork. Kork er et bæredygtigt materiale, da det er en naturlig CO2-indsamler. Porto Cork  bruger kork til at designe butiksinventar og møbler, der er praktiske, elegante og bæredygtige. Læs mere om Porto Cork.

26. august 2020:
RetailTech Lab afholdt Gå-hjem-møde (pitch day) i onsdags, hvor 11 ambitiøse startups og tech-virksomheder stod klar til at pitche deres løsning til fremtiden retail. Efterfølgende fik de fremmødte mulighed for at prøve løsningerne af og tale med de forskellige startups. Arrangementet var velbesøgt af retailere, branche-organisationer, ambassader og nysgerrige forbrugere, som alle fik en masse af inspiration med hjem – nogle med en aftale om videre dialog og muligheder for implementering i deres forretning.

Hvis du er interesseret i at høre mere om RetailTech Lab og vores mange samarbejder med startups og tech-virksomheder eller bare ønsker at blive inspireret i en bæredygtig og innovativ retning inden for retail – så kig forbi lab’et alle hverdage mellem kl. 11-17 eller hold øje med vores kommende pitch day arrangementer her.

1. juli 2020:14 startups og mere etablerede virksomheder udstiller lige nu deres løsninger til fremtidens butik i RetailTech Lab.
Læs om de 14 udstillere her:

Zliide har lavet en intelligent tag til tøj, der både fungerer som en sikkerhedsanordning, og samtidig gør det muligt for kunden at købe produktet direkte i prøverummet. Ved hjælp af Zliide’s app kan man ved et tryk på en knap på tøjtagget se mere om produktet, og ved et hurtigt swipe kan man købe tøjet, hvilket samtidig afmonterer tagget, som derfra kan tages af. Man kan så hurtigt og nemt undgå køen ved kassen og forlade butikken med sine nye varer. Læs mere om Zliide.

ESRI – Geoinfo har udviklet en løsning til butiksejere, som ønsker at udvide med en ny butik. Geoinfo har igennem en software gjort det nemmere at finde det mest ideelle sted at placere sin nye butik. Geoinfo tager højde for befolkningstilvækst og målgruppe, og ved hvor købestærk befolkningen er i alle områder af Danmark. Ved hjælpe af big data og statistiske sammenligninger finder Geoinfo den bedste placering for den enkelte butik. Derudover benytter de data fra boligmarkedet, så man via samme software også kan finde ledige butikslokaler lige til at overtage. Læs mere om Geoinfo.

Audiowise har udviklet en retningsbestemt lyd, der bliver aktiveret, når man står under deres højtaler. Højtaleren kan give målrettede informationer eller skabe en stemning gennem lyd, som aktiverer forbrugeren på en helt ny måde. Audiowise imødekommer et nyt element i detailhandlen, som gå ud ud på at integrere flere sanser, når man handler. Læs mere om Audiowise.

Orckestra har lavet en software og et fysisk produkt, der gør det muligt som kunde selv at finde information om et produkt. Man placerer det produkt man gerne vil have information om på en platform, som så viser fx lagerstatus, farvemuligheder, størrelser, osv. Ved hjælp af AI-teknologi kan man desuden kommunikere med deres chatbot, som hurtigt kan komme frem til det rette produkt, skabe mersalg og finde varen frem til kunden ude fra lageret i løbet af ingen tid. Man kan dermed også købe produktet direkte fra deres stander. Det sparer personalet en masse tid, som i stedet kan bruges på at yde mere service i butikken. Læs mere om Orckestra.

NETS har gennem deres innovations hub skabt et produkt, der skal hjælpe fremtiden restauranter, kaffebarer, mm. til at få brugeren til hurtigt at kunne bestille det de ønsker. Gennem ansigtsgenkendelse kan deres skærm aflæse, hvad personen der kommer ind tidligere har bestilt, hvilket gør det nemmere for forbrugeren, hvis man bare ønsker at bestille det samme som sidst, eller ønsker at lave ændringer i tidligere ordrer. Læs mere om NETS.

Zafari Label har udviklet en løsning, der skal komme den stigende returneringssvindel både online og i fysiske butikker til livs. Løsningen er en sikkerhedsplombering, der sidder på tøj og sko. Plomberingen er designet, så den ikke kan aftages uden at gå i stykker. Derved kan man som detailhandler sikre sig, at køberen ikke har brugt tøjet i en kort periode og efterfølgende returneret det. Løsningen afhjælper således at andre brugere ikke køber tøj, der allerede er blevet brugt af andre. Læs mere om Zafari Label.

Delfi Technologies udvikler elektroniske hyldeforkanter og skilte, der gør nemmere at udskifte priser, køre tilbud og give informationer, som tidligere ikke har været muligt. Designet fra hvert skilt kan ændres og tilpasses til det produkt det skal informere om. Det giver et nemt og elegant showcase-element, som nemt kan implementeres i alle slags detailhandler. Læs mere om Delfi Technologies.

EASYShopper har lavet en maskine, der kan løfte din fulde indkøbskurv op til kassebåndet, så man som forbruger ikke behøver at tage ét produkt ad gangen op fra kurven. Dette sparer både tid for forbrugeren, og gør kundeflowet hurtigere. Derudover har produktet en positiv effekt for de over 1 mio. danskere, som lider af gigt eller andre muskel- og skeletsygdomme, og derfor har svært ved at løfte en indkøbskurv. Læs mere om EASYShopper.

Ivensa har lavet en software, der kan tilsluttes alle slags kameraer, og som analyserer personer, der indtræder i en butik. Softwaren gør det nemlig muligt at se kundens alder og køn, som man kan bruge til at lave mere ”targeted” marketing. Det gør det også nemmere for butikkerne at se, hvornår særlige målgrupper besøger butikken og se, hvornår flowet i butikken er størst. Læs mere om Ivensa.

ZoneOffer er en personlig shopping-agent, som udsender tilbud, når du nærmer dig dem. ZoneOffer er en app, som registrerer din placering og giver dig tilbud ud fra, hvilke butikker du er i nærheden af. Som butiksejer bliver dine tilbud automatisk pushet ud til kunder, der går forbi din butik. Man kan desuden udsende eksklusive og personlige tilbud til de kunder, som følger din butik, så de ikke glemmer, hvor fantastisk lige præcis din butik er. Som ZonePartner kan du optimere dine tilbud, så kunderne får dem når det er relevant. Læs mere om ZoneOffer.

GoDogo er den eneste startup, der direkte fokuserer på slutbrugeren. GoDogo har lavet en interaktiv fysisk og digital platform, der har til opgave at aktivere og træne din hund, når du ikke selv er hjemme. Ved hjælp af sensorerer og kameraer kan du kommunikere direkte din hund, mens du er på arbejde. Når hunden udfører en aktivitet korrekt, vil en lille anordning give hunden en godbid. Læs mere om GoDogo.

SuperSellerS udvikler tøjbøjler, der er lavet af enggræs og genbrugsplast samt 100% bionedbrydelige poser. Bæredygtighed er et stort fokus i RetailTech Lab, og SuperShopperS’ produkter er med til at sikre, at kunder går fra lab’et med en god samvittighed. SuperSellerS

ATEA har skabt en løsning til det intelligente udstillingsvindue. For at give en bedre 3D-effekt af det klassiske udstillingsvindue har man her skabt en anordning, der kan projektere produktvideoer op på intelligent glas. Glasset bliver periodevist transparent, så den fysiske udstilling bag glasset vil kunne ses. Intelligente udstillingsvinduer har dokumenteret effekt i at fange brugerens opmærksomhed og interesse i produktet. Læs mere om ATEA.

Ubiqisense har, i forbindelse med COVID-19, skabt en social distancing software, der kan implementeres på alle overvågningskameraer. Her kan man se, hvis en gruppe mennesker står for tæt samlet. Dette vil så give en besked til en vagt, der kan informere gruppen om at holde afstand. Læs mere om Ubiqisense.

17. juni 2020: Labbet er åbent for alle
Fra i dag er RetailTech Lab åbent for alle. Ved du vide lidt mere om, hvilke løsninger Fremtidens butik kunne have? Er du iværksætter, butiksejer, studerende eller noget helt fjerde, så kig forbi labbet i Lyngby Storcenter, 1. sal, opgang fra Lille Torv, hvor du kan være med til at teste løsninger til detailhandlen.

16. juni 2020: RetailTech Lab blev officielt indviet
Tirsdag den 16. juni kunne Science City Lyngby langt om længe åbne dørene til Danmarks første nationale testcenter for teknologi til detailhandlen. RetailTech Lab blev indviet af Charlotte Mark, adm. direktør i Microsoft Development Copenhagen og bestyrelsesformand i Vidensbyen, Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, og Folketingsmedlem fra Venstre og iværksætter, Tommy Ahlers. Se Tommy Ahlers’ reaktion på åbningen af lab’et her.

RetailTech Lab er åbnet i Lyngby Storcenter og er en tech-legeplads og mødested for iværksættere, detailhandel, studerende og ikke mindst for forbrugerne. Lab’et er muliggjort af Science City Lyngbys mere end 80 medlemsvirksomheder og institutioner,  DTU, og Lyngby-Taarbæk Kommune. Projektet er understøttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

11. juni 2020: RetailTech Lab åbner lige om lidt
Så fik vi endelig et ‘go’ til at åbne og vi kan næsten ikke vente. Tirsdag den 16. juni åbnes RetailTech Lab for pressen til et lukket arrangement med en udvalgt gruppe stakeholdere.  Fra onsdag den 17. juni vil der være åbent for offentligheden på alle hverdage fra kl. 11.00 – 17.00, så kig forbi 1. sal (opgang fra Lille Torv) og se hvad Fremtidens Detailhandel byder på, næste gang du er i Lyngby Storcenter. Alle er velkomne.

RetailTech Lab udstiller og afprøver teknologiske løsninger til fremtidens butik. Derfor har vi inviteret startups ind, der har udviklet løsninger som:

  • Et persongenkendelsesværkstøj/kamera der analyserer kundens alder, køn, mm. til brug inden for “targeted” marketing
  • Et “social distance”-kamera der registrerer store flokke og vil give udslag, hvis for mange personer er samlet på ét sted
  • Geodata der analyserer data fra dansk statistik, boligmarkedet, mm., så en butiksejer hurtigt og nemt kan finde ud af, hvor den mest ideelle butiksplacering vil være
  • Labels der kan sættes på tøj, så retailers undgår at personer bruger tøjet en enkelt gang, og derefter returnerer det
  • Et betalings- og datasystem, der kombinerer det bedste fra den fysiske shoppingoplevelse med det bedste fra online-oplevelsen
  • Et betalingssystem med ansigtsgenkendelse
  • Intelligente alarmer og meget mere

Den første butik i ‘Fremtidens Butik’ er Intersport – kom og bliv inspireret til alt i løb fra onsdag den 17. juni.

23. april 2020: RetailTech Lab færdiggøres og arbejder ‘behind the scenes’
Selvom der ikke er en åbningsdato i kalenderen endnu, arbejdes der på højtryk i labbet. Labbet er næsten klar til åbning, så det håber vi på, snart kan lade sig gøre på en forsvarlig måde. Der er dog mange andre opgaver, der ikke afhænger af labbets åbning. Vi arbejder på efterårets udbud af kurser og uddannelsesforløb, hvor studerende kan matches med detailhandlen. Vi arbejder sammen med en udvalgt referencegruppe blandt byens detailhandlere om udarbejdelse af SPECs til en digital platform. Vi underskriver samarbejdsaftaler med retailere og iværksættere. Og vi arbejder på en årlig iværksætterpris. ‘Alt sammen behind the scenes.’

17. marts 2020: Åbning af RetailTech Lab udskydes
Den officielle åbning af RetailTech Lab torsdag den 2. april aflyses på grund af smittefare for covid-19/coronavirus. Vi arbejder på højtryk på at få en ny dato i kalenderen. Stay tuned!

12. marts 2020: Fremtidens butik er på vej!
Fremtidens butik er på vej i Lyngby Storcenter. RetailTech Lab tager nemlig form i disse dage, hvor Vidensbyen og RetailTech Labs Lab Director er i fuld gang med at indrette labbet, der skal danne ramme om udviklingen af tech-løsninger til detailbranchen.

15. januar 2020: Startskud for RetailTech Lab
I går mødtes partnergruppen bag Danmarks første ’RetailTech Lab’ for at kickstarte arbejdet med at etablere et nationalt testlab og økosystem med fokus på detailhandlen, iværksætteri og uddannelse.

Labbet vil bl.a. arbejde med spørgsmål som:
Hvordan ser fremtidens detailhandel ud? Hvilke kompetencer skal fremtidens arbejdskraft have i branchen? Hvordan får vi bedre integration mellem de fysiske butikker og online oplevelsen? Hvordan skaber vi et tæt samarbejde mellem innovatører og detailbranchen? Hvordan skaber vi levende handelsbyer?

Om RetailTech Lab
RetailTech Lab er et toårigt udviklingsprojekt etableret af Science City Lyngby og støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Dansk detailhandel halter bagud i digitaliseringen. Samtidig mangler iværksættere med en god idé til branchen en testplatform, der understøttes af forskere, uddannelses- og vidensinstitutioner. RetailTech Lab er et nationalt testlab etableret i foråret 2020 i Lyngby Storcenter centralt i Lyngby. Det er et samarbejde med stærke lokale og nationale partnere, hvor målet er at øge anvendelsen af ny teknologi i branchen og samtidig hjælpe danske iværksættere på vej. Iværksættere med en god idé til branchen fra intelligente alarmer til virtuelle prøverum eller nye betalings- og leveringsløsninger har nu et levende laboratorium at teste i.

Visionen for RetailTech Lab i Lyngby er, at det skal være en national sandkasse og et udstillingsvindue, hvor borgere og besøgende inddrages i test i tæt samarbejde med forskere, studerende, detailhandel og iværksættere både lokalt og nationalt.

’Vi skal give iværksættere og forskere de bedste muligheder for at teste og udvikle teknologier til detailbranchen, så detailhandlen i Danmark kan komme med på digitaliseringsbølgen, og være med til at definere fremtidens detailhandel.

Det er et win-win for alle parter.

Direktør Marianna Lubanski, Lyngby-Taarbæk Vidensby


Partnere & samarbejdspartnere i projektet er: