30. november 2022
Weekendens Startup Bootcamp blev en stor succes
Skoleelever fra Lyngby fik smagt på iværksætteriet
I weekenden løb Science City Lyngbys første Startup Bootcamp af stablen til stor begejstring for både deltagere, projektgruppe og årets jury. De sidste mange måneder er der blevet arbejdet intenst og lagt mange timer i at få tilrettelagt et spændende og nytænkende program, som kan motivere og inspirere flere unge til iværksætteri. Derfor er det en kæmpe lettelse og med stor tilfredshed, at så mange unge dels valgte at bruge deres fredag og lørdag på Bootcampen, men også fik enormt udbytte med hjem.
Intenst program og nye bekendtskaber
Før weekenden havde 40+ elever i alderen 14-19 år meldt sig til campen uvidende om, hvad der helt konkret ventede dem af små sprintforløb, inspirationsoplæg fra iværksættervirksomheden True.intent.coffee og gruppearbejde på tværs af skoler i Lyngby-Taarbæk. Eleverne mødte op fredag eftermiddag og var enormt engagerede og nysgerrige på forløbet fra første minut.
I løbet af weekenden blev der arbejdet intenst med at udvikle nye ideer og koncepter i de grupper, de var blevet sat i. Det var fedt at opleve, hvordan grupperne på tværs af aldersforskel og skoler så hurtigt fik skabt en “gruppefølelse” og kunne drage nytte af nye bekendtskaber. Udover en masse faglige indspark og det intense gruppearbejde, var der tid til at lære hinanden bedre at kende over lækker forplejning fra morgen til aften. Flere lokale kræfter som Danske Bank, Magasin og Lyngby Storcenter, Lyngby Boldklub, Dyrehavsbakken, Den helt rigtige bager, Luca og Sticks’n’Sushi’ løftede niveauet og gjorde campen til en helt ekstraordinær oplevelse for eleverne.
Ekspertviden og kåring af årets vindere
Som afslutning på Startup Bootcamp skulle deltagerne i en pitch-seance stå ansigt til ansigt med Lyngbys løver, der i år bestod af Lars Arne Christensen og Birger Baylund der begge investerer i startups, inkabutorleder Marianne Skovgaard Hansen fra Cphbusiness og Science City Lyngbys direktør, Marianna Lubanski.
Forud for pitch-seancen gik løverne rundt til hver gruppe for at give deltagerne viden og værktøjer, som gjorde dem bedre i stand til at ideudvikle, træffe valg, skære til, stille spørgsmål og bygge virksomhed med afsæt i en mere bæredygtig fremtid.
Den store finale oprandt og Løverne tryktestede gruppernes mange gode forretningsideer og kårede årets bedste ’Business case’, årets bedste ‘Pitch’ og årets ’Green-up’, selvom Bootcampen i sig selv havde fundet mange nye vindere.
Tak til alle deltagere, projektgruppe, iværksættere, bidragsydere og jury for en fantastisk weekend, der kalder på en gentagelse næste år!