Science Festival sprænger rammerne

Mere end 3000 børn og unge inspireres til naturvidenskab og IT

Ved dette års Science Festival i Lyngby engageres og inspireres 3000 børn og unge til naturvidenskab og IT i et tæt samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kommune. Festivalen inkluderer også mindre åbenlyse virksomheder i science sammenhænge, så som et stormagasin, hotel, boligselskab og boldklub.

I Lyngby-Taarbæk Vidensby har man knækket koden til skole-virksomhedssamarbejde. Faktisk i sådan et omfang, at hele 12 virksomheder er gået sammen med skoler og uddannelsesinstitutioner i Lyngby-Taarbæk Kommune om et imponerende program ved dette års naturvidenskabsfestival – Science Festival – i uge 39.
Og det er ikke kun virksomheder, der er kendt for naturvidenskab, som byder ind med naturvidenskabelige eller teknologiske udfordringer. Eksempelvis har Magasin engageret sig i naturvidenskabsfestivalen.

Michael Dupont, Store Manager hos Magasin i Lyngby, udtaler:
”Fremtidens stormagasin skal være bæredygtigt. Detail handler ikke kun om varerne på hylderne, men også om de omkringliggende rammer, miljø og oplevelser. Som lokal virksomhed støtter vi selvfølgelig op om Vidensbyens initiativ, og samtidig er det interessant at se, hvad eleverne kan komme med af forslag på optimering af vores belysning og vores håndtering af affald.”

Ud af boksen

Idéen til ’Science Festival’ i Lyngby udspringer af Vidensbynetværk for Skole og Uddannelse, der samler Lyngbys private virksomheder, kommune og uddannelsesinstitutioner i et fagligt netværk med henblik på at fremme interessen for naturvidenskab for børn og unge. Netværkstovholder Ole Stahl, Employer Branding Specialist fra Haldor Topsøe, lægger især vægt på nødvendigheden af tværgående samarbejde:

”I Vidensbyen lægger vi rigtig meget vægt på, at eleverne lærer at samarbejde på tværs, og at de får stillet opgaver, hvor der skal tænkes ud af boksen for at finde de gode løsninger. Sådan er det jo også i virksomhederne, hvor vi hele tiden udvikler og samarbejder i tværfaglige teams. Jo tidligere, eleverne lærer at arbejde på den måde, des bedre bliver de rustet til fremtidens arbejdsmarked”.


På billedet ses fra venstre Direktør i Lyngby-Taarbæk Kommune, Lene Magnussen, Sara Kolka, Microsoft og Borgmester for Lyngby-Taarbæk Kommune, Sofia Osmani, der lagde vejen forbi Microsoft i uge 39 netop som eleverne ’knækkede koden’ og fandt deres præmier i forbindelse med den digitale skattejagt.

 

Damp under kedlerne på ny strategi

I tillæg til Vidensbyens fokus på skole-virksomhedssamarbejde under Science Festival har Lyngby-Taarbæk Kommune netop vedtaget en ambitiøs naturfagsstrategi som skal gøre kommunen førende inden for det naturfaglige felt. Strategien omfatter alle børn fra 0-18 år og er udarbejdet i samarbejde med et Advisory Board bestående af medlemmer fra Vidensbynetværket.

Fakta om Science Festival i Lyngby

• Afholdes i uge 39 på landsdækkende basis i regi af Astra, det nationale center for læring i natur, teknik og sundhed.
• Omkring 3000 elever engageres i mere end 20 aktiviteter med virksomheder.
• I alt 9 grundskoler, 3 ungdomsuddannelser, et universitet og 12 virksomheder er involveret